25 %

Şiirden Sayı 33

 80,00  60,00

Kategoriler:

Book Details

Sayfa

100

About The Author

Şiirden

Şiirden

Ocak – Şubat 2016

Ülkemizde en kolay gibi gözüken edebi tarz kuşkusuz eleştiridir. Okumadan ön yargılarla yazarı üzerinden eseri “üç beş sayfa okudum, elimden attım.” sözleriyle yargılayanlar, dizeleri metnin derin yapısına inmeden açıklayarak eleştiri yaptığını sananlar, halen dergilerde yoğun olarak görülebiliyor. Lise edebiyat öğretmeni bilgisiyle şiir hakkında dilbilgisi kurallarından kalkılarak hüküm verilebiliyor. (Riffaterre dilbilgisinden estetik kurala sıçrama tehlikesini uyaralı çok oluyor halbuki) İnsanla, gerçeklikle ilgili bir karşılık üretmediği halde salt parlak olduğu için yazılan övgüye mazhar olabiliyor. Ya da tam tersi, şablonlaşmış sözlerin yeniden üretimi bir kıstas olabiliyor. Bunların artık eleştiriye dahil olmadığını söyleyenlere ise gizli bir husumet geliştiriliyor elbette. Bunlar eleştiri bilgisinin ne kadar gelişirse gelişsin dar bir çevrede kaldığının, şiir çevresinde etkin olamadığının göstergesi. Oysa şiiri örgütleyen “şiir düşüncesini” şiirin bütününü temel alarak belirtmek üzere bir dizi yazı yazıldı, kitap yayımlandı. Şiir eleştirisinde derin okuma (semiyotik okuma/ anlam bilimi) ve şiirin yapısını çözümleyebilecek bir anlamayı gerektiren eleştiri biçimleri bize de artık yabancı değil. Gerek şiirin içindeki insana özgü içerikleri açımlayan göstergebilim kuramları, gerek şiirin bu içeriklerini gerçekleştiren yapısını sergileyen çözümleme eksenli yapısökümcülük üstüne çeviri ve telif yazılar yazıldı, kitaplar yayımlandı. Biz bu konularda yazmayı sürdüreceğiz, tartışacağız. Derginin bu sayısını bu konuya ayırdık, şiir üstüne yazan şairlerimize sorduk. Bu sayının “Şiir Belleği”nin konuk şairi Gülten Akın. 1. dosya ise “Şiir Eleştirisinde Kriterler”. Gelecek sayının konusu ise “Şiir Odağında: Yazınsal Söylem ve İşlevi”