33 %

Şiirden Sayı 34

1 adet satılmıştır.

 12,00  8,00

Kategoriler:

Kitap Detayları

Sayfa

100

Yazar Hakkında

Şiirden

Şiirden

Mart – Nisan 2016

Şiir her zaman bizi kuşatan gerçekliğin ötesine taşır bizi, bunu vaat eder, özgür olduğumuzu hissettirir. Kant’ın “amaçsız amaçlılık”ta sözünü ettiği bu türlü bir çıplak varoluştur. (Dahası için bak.: Adorno, Edebiyat Yazıları, “Sanat Şen midir” ve Metin Ceniz, Şiirin Gücü, “Şiirin Yazılma Süreci 1”) Adorno şiiri (sanatı) bu dolayımda tanımlarken şöyle der: “sırf varoluşuyla egemen kötü büyünün ötesine geçiyor olması, onu bir mutluluk vaadinin müttefiki yapar.” Auschwitz’ten sonra şiir yazmanın barbarlık olduğunu söyleyen Adorno’nun şiirin işlev olarak özgürlük duygusu aşıladığı özelliğine böylesi bir önem verir. Şiirin şen olmasından bunu anlar. Aslında da şiiri ve işlevini modern zamanların kötülük üzerine kurulu devlet ve sistem karşısında bir tür barbarlığa, insanın o sorumsuz özgürlüğe dönüşüne benzetir. Adorno sözünü ettiğimiz yazısında şiirin malzemesini (konusunu, temasını, izleğini) gerçeklikten, “daha doğrusu toplumsal gerçeklikten alır ve bunları dönüştürmek amacındadır.” (s. 152) derken şiirin işlevine içeriği dolayımında dikkat çeker. Ülkemizde içinde yaşadığımız dönemde, uzun süredir şairlerin genelde topluma, insana uzak durduğunu, şahsi duyguların, deneyimin toplumsal gerçeklikten kopuk olduğunu varsayarak bir tür imge avcılığıyla şiir yazdığı biliniyor; çok da yazıldı, söylendi. Bu sebeple Adorno’nun bu uyarılarının ne denli önemli olduğu da ortada. Celal Soycan, Metin Cengiz, Yavuz Özdem, Ogün Kaymak, k. İskender, Onur Akyıl, Müesser Yeniay, Özgün Ergen, Anıl Cihan’dan oluşan yazar kadrosuna Turgay Kantürk de katıldı. Sivri kaleminden, ironik dilinden günümüz şiirinde olup bitene artık Turgay Kantürk’ün gözleriyle de bakacağız. Bu sayının “Şiir Belleği”nin şairi Sennur Sezer. 1. dosya ise “Şiir Odağında: Yazınsal Söylem ve İşlevi”. Gelecek sayının konusu “Auschwitz’ten Sonra Şiir Hâlâ Şen midir?”