25 %

Şiirden Dergi Sayı 48

 80,00  60,00

Stokta yok

Kategoriler: Etiketler: ,

About The Author

Ortak

Ortak eser

Şiirden Dergi 48. sayısı Ahmet Yeşil’in kapak görseliyle yerini aldı. Önümüzdeki hafta şiire değer veren kitapçılarda okuruyla buluşacak: Kadıköy: İmge-Mefisto; İmge’ye yolu düşenler burada bizim geçmiş sayılarımızı da edinebilirler./// Beyoğlu: Pandora-Mefisto, Pandora’da kitaplarımızı da edinebilir değerli okur/// Beşiktaş: Mefisto, biraz sapa kalsa da dergisini aldıktan sonra Balıkçıların oradaki nefis meyhanelerden birinde dergimizi yudumlayabilir okuyucumuz; Ankara Turhan Kitabevi; İzmir: Yakın Kitabevi, Mersin: Sokak; Kıbrıs: Işık.
Ayrıca online: https://www.idefix.com/https://www.prefix.com.tr/https://www.dr.com.tr/https://www.emekkitap.com/http://siirden.net/https://www.kitapyurdu.com/’dan edinebileceğiz.
Şendoğan Yazıcı, Ahmet Yeşil’in resmiyle bir görsel şenlik sunuyor.
Şiirden Dergi bu sayıda şiir üstüne daha çok yazıya yer verdi. Yazıyı okumaya başlayanların uzun saatlerini alacak gözüküyor dergi.
Bu sayıda da şiir yine diğer dergilerin yer verdiğinden daha fazla şaire yer veriyor.

İlk dosya “1980 Sonrası Ana Akımlar”, Şiirden konuyu masaya yatırıyor. Mahmut Temizyürek,Yavuz Özdem, Gökhan Cengizhan ve Altay Ömer Erdoğan yazıları/cevapları ile konuya açıklık getiriyorlar. Dergi kapağında adları anılmayan Gökhan Cengizhan ve Altay Ömer Erdoğan’dan dergi olarak özür diliyor, dergimizde kendilerini daha çok görmek istiyoruz. Gökhan Cengizhan’ın dergimizde her sayı yazacak olması böyle bir istenmedik kazayla elbette lekelenmiş değildir. Bu değerli şair ve yazar arkadaşlara dergimiz gereken değeri her zaman vermiştir, verecektir.

Ülkemizde hiç işlenmemiş, ülkemiz şiirine farklı bakmanın yollarını açacak bir konuyu daha masaya yatırarak şiir ortamını konuyu düşünmeye teşvik etmiş oldu böylece Şiirden. Şairlerin şiir yazdıkları ortam üzerine yoğunlaşmaları, yaptıkları iş hakkında kavramsal düşünmelerinin önemi daha iyi görülüyor.
İkinci dosya şair ve yazar Fergun Özelli’nin şiiri üstüne. Anıl Cihan soruları sordu, Yavuz Özdem, ve Onur Akyıl şiirini değerlendirdiler.
Bu sayıda Cemil Okyay’ın kaleminden Kadir Aydemir üstüne bir yazı da yer aldı.

Sokak Yazıları’nda bu sayıda Celâl Soycan ve Metin Cengiz “Modern Şiirde Ritim Üzerine” adıyla, şiirimizde çok konuşulan bir konuya Enis Batur şiiri üzerinden açıklık getirmeye çalıştılar. Konunun ilgi çekeceğini, tartışılacağını tahmin ediyoruz ancak “kimselerin vakti yok artık!” Doğan Fuat bu sayıda Kıbrıslı şair Jenan Selçuk ile Çayan Okuduci’nin şiirlerini değerlendiriyor. Tekrar ediyoruz: İyi gidiyor Doğan Fuat.

Bu sayının şairleri: Laura Garavaglia, Marius Chelaru, Avoth Yeşurun, Alessandra Corbetta, Margarita Losada Vargas, Marisol Bohorquez Godoy, Celâl Soycan, Metin Cengiz, Halil Karapaşaoğlu, Ogün Kaymak, Sevgi Suçin, Müesser Yeniay, Nazan Şahin, Nisa Leyla, Önder Çolakoğlu, Selami Şimşek, Fatoş Avcısoyu Ruso, Tateryan Lokman, Aydın Meriç, Eylem Bayar, Sadık Ay, Can Polat Teker, Taner Cindoruk, Selenay Kübra Koçer, Fulya Çetin, Mir Said Aktaş, Uğur Enç, Seda Suna Uçakan, Esma Özlen, Yusuf Esenek.

Bu sayının çevirmenleri: Nicola Verderame, Emin Emel, Alper Sarıbaş, Ali Tirali, Metin Cengiz

Dergiye şiir gönderen ve şiirlerinin yayımlanmasını bekleyen şair arkadaşlarımızın bizleri anlayacağını umuyoruz.
Her sayıda yaklaşık aynı sayıda şaire yer vermek derginin şiirimizde önemini de gösteriyor. Mevcut dergilerin hiçbirinde bu kadar nitelikli şiir yer almıyor. Bunu da belirtmek isteriz. Şiirden Dergisi’nde şiiri yayımlamanın şiir yolunda önemli bir çıta atlandığı anlamına geldiği yolundaki düşüncelerin doğruluğu da görülüyor.

EDİTÖRDEN
“Varlık’ın Mayıs 2018 sayısında Tuğrul Tanyol’un “sanat kapitalizmin gelişmesiyle değişim değeri edinerek gelişti, şiirde böyle bir değişim değeri ne kapitalizm öncesinde ne sonrasında yoktur” biçiminde özetlenebilecek yazısındaki konuya yıllar önce bu yazıyla değinmiştim: “Piyasa ve Şiir” (La Paix, Şiire ve Hayata Dair Denemeler, Şiirden Y. 1. Baskı 2011). Tahir Abacı ise kullanım değerini anlaşılmaz, açık olmayan örneklerle açıklamaya çalışarak Tanyol’u eleştiriyor (Haziran sayısı). Oysa Marx’ın Kapital’de meta’da içselleşmiş kullanım değeri ve piyasa değeri üzerine yazılmış onlarca sayfa var (Kapital, ücret, fiyat, kâr, artı değer, metanın özellikleri vb.). Felsefede ve edebiyatta gelenektir, akademide ise bu kuraldır. Bir konudan söz edecekseniz daha önceki yazılara referans zorunludur. Bu hem yazıyı ciddiye almamızı sağlar, hem tartışmanın gelişmesini sağlar. Eleştirel bilinç böyle bir toprakta yeşerir.
Hem de, yapılabilecek gafları engeller.
Bir de bir soru: Bu kullanım değeri ve şiir konusu ana rahmine nasıl düştü?” Diye yazdım facebook sayfamda (12 Haziran, 21.30’da). Ve gelen cevaplar üzerine şöyle devam ettim:
“Böyle hallerde asıl sorun elbette kimin kimden önce yazdığıdır. Hatta önemsiz bile görülse yazı konuya değinen kişi nezdinde, şöyle bir değinilip geçilir. “Sıkı şiir” sözü hiçbir yaratıcılık içermediği halde, söylendiğinde Ece Ayhan’ın adı veriliyorsa, ki veriliyor, koskoca Kapital’i sindirme sonucu yazılmış bir yazıya ve yazarına, ilgili bir yazıda referans yapılmıyorsa bu en azından ayıptır. O şahsa yapılmış bir hak yemedir. Şiir ve sanat sorunlarını dile getirirken siz bu konuyla ilgili bir yazı yazmışsanız kendinize de referans yapıp hatırlatmakla yükümlüsünüz. Bunu yapmıyorsanız, bu da kendinize karşı bir ayıptır ve haksızlıktır. Dergilerde editoryanın önemli görevlerinden biri de, mümkün olduğunca, bu olmalıdır artık.

Bu sayıdaki 1. dosyanın konusu “Ana Akımlar”ı Yavuz Özdem ve Mahmut Temizyürek yazdılar. Bu sayının “Şiir Belleği”nin şairi Fergun Özelli. Gelecek sayının konusu “Şairin Hayatı Şiirde Dahildir”. Ne anlaşılıyor?