31 %

Şiir Belleği/Poetika, Kanon ve Kadın Üzerine Yazılar

1 adet satılmıştır.

978-605-7513-07-6

 16,00  11,00

Yazar Hakkında

Müesser Yeniay

Müesser Yeniay

1983 Bayındır, İzmir doğumlu. Edebiyat Fakültesi, İngiliz Dili ve Edebiyatı mezunu. II. Yunus Emre (2006), Homeros Attila İlhan (2007), Ali Rıza Ertan (2009), Enver Gökçe (2013) şiir ödülleri sahibi. Ayrıca Amerika'da Pushcart Ödülüne Muse Pie Press tarafından aday gösterildi. Fransa'da yayım yapan Levure Littaire dergisi tarafından 2014'te yayımlanan en iyi iki şairden biri olarak gösterildi. İlk kitabı Dibine Düşüyor Karanlık da 2009'da çıktı. Dünya şiirinden çevirileri kapsayan ikinci kitabı Evimi Dağlara Kurdum ise 2010'da yayımlandı. İranlı şair Behruz Kia'nın şiirlerini Lalelere Requiem adıyla Türkçeye çevirdi. Diğer çevirileri: Gerard Augustin/Seçme Şiirler (Eray Canberk, Başak Aydınalp, Metin Cengiz ile birlikte, 2011), Michel Cassir/ Kişisel Antoloji (Eray Canber, Metin Cengiz ile birlikte, 2011), İspanyol Şiiri Antolojisi (Jaime B. Rosa, Metin Cengiz ile birlikte, 2013). Ronny Someck'ten Alkol Vadisi Baladı: Seçme Şiirler (2014). İkinci Yeni üzerine Öteki Bilinç: Gerçeküstücülük ve İkinci Yeni (2013) adlı inceleme/araştırma kitabı yayımlandı. Sn Şiir kitabı Ben Olmadan Çöller Vardı ise 2014'te okuyucu ile buluştu. Şiirleri İngilizce, Fransızca, İtalyanca, İspanyolca, Hintçe, Sırpça, Rumence, Arapça, İbranice, Yunanca, Azerice, Boşnakçaya çevrildi. Şiirleri Amerika'da Whit Our Eyes Wide Open; Aspiring to Inspire; Women Writers Anthology; 2014 Poetry Anthologie-Words Of Fire and Ice; Owerthrowing Capitalism, Revolutionary Poets Brigade (2014); İspanya'da Poesia Contemporanea de la Republica de Turquie; Fransa'da Woix Vives de Méditerranée en Méditerranée, Anthology Sète 2013, ve Poetique Insurrection 2015; Hindistan'da One Yet Many-The Cadence Of Diversity; İtalya'da Come Serchi Sull'acqua adlı antoljilerde yer aldı. Uluslararası Saraybosna Şiir Festivali, Eylül 201 (Bosna-Hersek); Uluslararası Nissan Şiir Festivali, Mayıs 2011 (İsrail); Uluslararası Belgrad Şiir Festivali, Eylül 2012 (Sırbistan); Uluslararası Woix Vives Şiir Festivali (Sète, Fransa); Uluslararası Kritya Şiir Festivali, Eylül 2103 (Hindistan); International Festival "Nights of Literature" 2014, Haziran 2014 (Galati, Romanya); 2. Uluslararası Genç Şair Kadınlar Forumu, 2014 (Bakü); Medellin Şiir Festivali, Temmuz 2014 (Kolombiya) gibi şiir festivallerine katıldı. 1. Uluslararası Kartal Şiir Festivali'nde danışman olarak görev aldı. Şiirden dergisi editörüdür. P:E:N ve Yazarlar Sendikası üyesidir. Bilkent Üniversitesinde Türk edebiyatı alanında doktora yapmaktadır.

Müesser Yeniay bu kuramsal kitabında üç temel poetik sorunu, yaptığı okumalar ve araştırmalara referansla tartışıyor, açıyor ve yeniden tartışmak üzere okuruna sunuyor. Önce kadın ve şiir gibi, zaman zaman “kadından şair olmaz” ve benzeri anlamsız yargılarla içeriğinden edilen  bir derin mevzuyu yetkin kuramsal bir yazı ve Gülten Akın, Laura Garavaglia, Alara Karademir üzerine makalelerle yeniden gündeme getiriyor.

İkinci olarak şiirin kadim meselesi olan şiir ve mitoloji ilişkisi (şiir ve mit), iyi şiir-kötü şiir, şiir düşüncesi ve bilincinin önemi, şiir çevirisi, çevirinin önemi ve kültürlerin gelişmesindeki yeri ve benzeri poetik sorunları ele alan Müesser Yeniay kendisinin “Recm” şiirinin yazılma süreci üzerinden poetikasını tartışıyor. Poetik bilinci şiirin kurucu temel öğesi olarak ele aldığı bu yazılarda sorunu Naim Araidi, Sina Akyol, Haydar Ergülen, Metin Cengiz, Yavuz Özdem, Enis Batur, Celâl Soycan, Ataol Behramoğlu, Hilmi Yavuz şiirini ele alıp, bu şairlerin poetikalarını açımlayacak biçimde 1980 sonrası şiiri öncesiyle inceleyerek, tartışmaya açıyor.

Kitabın son bölümü ise uluslararası düzeyde önem arzeden poetik sorunlara ayrılmış: ulusal ve uluslararası düzeyde kanon oluşturmak. Küreselleşmede edebiyatın kanon oluşturucu özelliğiyle rolü, Edward Said, Antonio Gramsci, Pascale Casanova, Du Bellay, Goethe, Özdemir İnce, Hilmi Yavuz, Fredric Jameson, Orhan Pamuk, Murat Belge, Ahmet Oktay, Aijaz Ahmed gibi entelektüellere referansla, açık ve etraflı bir tartışmayla gözler önüne seriliyor.

Metin Cengiz