25 %

Şiirden Sayı 39

1 adet satılmıştır.

 12,00  9,00

Kategoriler: , Etiketler: , ,

Yazar Hakkında

Şiirden

 

 

Şiirden Dergisinin 39. sayısında 1. dosya “Modern Şiirde Retoik”. Dosya konusunu Celâl Soycan, Metin Cengiz, Yrd. Doç Dr. Fikret Zorlu yazdılar. İkinci dosya Muzaffer Kale şiiri üstüne. Dosya konusuyla ilgili yazılar Yavuz Özdem,  Atalay Saraç ve Alara Karademir’e ait; Anıl Cihan ise şairle bir röportaj ile dosyada her zamanki yerini aldı.

Celâl Soycan’ın bir yılı aşkın süredir başlattığı Sokak Yazıları’nın bu sayıdaki konusu “Şiir, Mekan, Eşzamanlılık ve Şiirin Etkisi”. Bu sayıda ülkemizde pek de irdelenmeyen şiir ile zaman ve mekan sorunu 1. dosyada ele alındı. Sokak Yazıları’nda ise aynı konu farklı bağlamda işlendi. Şiirin etki üzerinden ve etkinin üstüne çektiği dikkat üzerinden değerlendirilmesi eleştiride yepyeni bir bakış tarzı getiriyor.

Bu sayıda papaz Henri Bremond’un “Saf Şiir” teorisi Ali Tirali’nin özenli çevirisi ve notlarıyla yayımlanıyor. Ülkemizde öteden beri sözü edilen saf şiir teorisi ilk defa dilimize kazandırılmış oluyor böylece.

Metin Cengiz’in Saf Şiir üstüne yazısı ise sorunu farklı bir yönüyle ele alarak konuya dikkati yoğunlaştırıyor.

 

EDİTÖRDEN

Bugün hâlâ “günümüz şiiri” nedir diye sorulabiliyor. Bunun en açık ifadesini yine sanal ortamda, sosyal medyada görüyoruz. Dergilerde söz söylerken yazarı/şairi kalıba sokan özdenetim kaybolup yerini bir rehavet, özüne dönme,  kendini salma alınca verilen cevaplar da ürkütücü ve korkunç olabiliyor. Henüz okuma aşamasında genç birinin sorduğu böyle bir soruya verilen cevapları alıntılıyorum kısaca. Biri, “günümüz şiiri” kendisini “iktidar” yapmak isteyenlerin uydurduğu bir şey herhalde. eskiden de vardı. 60, 70, 80, 90, 2000’ler şiiri gibi. Ne yani şimdi, Şeyh Galip, Baba Tahir Üryan, Sapho, Shakespeare, Hayyam, Yunus Emre, Mevlana, Pir Sultan Abdal, Homeros, Nesimî, Nâzım Hikmet, Emily Dickinson, Hatta Hatta, Ahmed Arif, Turgut Uyar, Edip Cansever, Cemal Süreya’yı günümüz şiiri saymayacak mıyız?” cevabını vermiş.  Bir diğeri ” Sayın Genç günümüz şiiri diye birşey yoktur;zaten hiç olmadı.Şiire hiç yeteneği olmayan insanların uydurduğu bir kavram yanılsamasıdır.Zamanın damla damla etine aktığını hissedemeyenler şair olamazlar.” cevabıyla katkıda bulunmuş. Bir başkası da bu yorumlara karşı şu cevabı veriyor: “O zaman varolanla yetinseydik. Neden şiir yazmak için çabalanılır ki. Yoksa eski şiirler gibi yazmak için mi… Her şey gibi şiir de aşılır. Bir şiir doğar ve ölür ama yok olmaz. Yeni şiirler için ölür şiir.” (Yazım hataları düzeltildi, Ed. notu).

Cevap sanal ortam için kuşkusuz yeterli. Ancak koskoca bir soru işareti duruyor havada. Soru soran yeni kanat alıştırması yapan genci bir kalem geçelim… Onun hatası bu tür ciddi sorulara facebook ortamında cevap aramak. Ya yaşını başını almış, şiir ortamında şu ya da bu biçimde bulunan kişilerin cevaplarına ne demeli?

Demek halen, en azından, klasik şiir, modern şiir, klasik şiir ve modern şiirde örgütleyici öğeler, klasik ve modern şiirde dil özellikleri konusunda ciddi bir okuma yapılmış değil. Soruyu zekice, kışkırtıcı saysak da cevaplar şiir bilgisi konusunda hiç de iç açıcı gözükmüyor.

Acaba boşuna mı yazıyoruz sorusunu ise sormayacağım.

Bu sayının “Şiir Belleği”nin şairi Muzaffer Kale. Konuşma Anıl Cihan’dan. Yazılar Yavuz Özdem, Atalay Saraç, Alara Karademir’den. 1. dosya ise “Şiirde Mekan”. Dosya konusunu Celâl Soycan, Metin Cengiz ve Yrd. Doçent Doktor Fikret Zorlu yazdılar. Gelecek sayının konusu “Modern Şiirde Retorik” Gelecek sayının “Şiir Belleği’nin şairi Müesser Yeniay”.