25 %

Şiirden Dergi Sayı 44

 80,00  60,00

Kategoriler: Etiketler: , ,

Şiirden Dergi 44. sayısı matbaadan geldi. Taze ekmek kokusu gibi buram buram mürekkep kokusu. Alışmış olduğum üzere alıp kokladım, gerçekten insaanın içini açan bir koku. Bu koku yazı yazdıracak gibi ama şimdi sırası değil. Önümüzdeki hafta pazartesi günü şiire değer veren kitapçılarda: Kadıköy: İmge-Mefisto; İmge’ye yolu düşenler burada bizim geçmiş sayılarımızı da edinebilirler./// Beyoğlu: Pandora-Mefisto, Pandora’da kitaplarımızı da edinebilir değerli okur/// Beşiktaş: Mefisto, biraz sapa kalsa da dergisini aldıktan sonra Balıkçıların ordaki nefis meyhanelerden birinde dergimizi yudumlayabilir okuyucumuz; Ankara Turhan Kitabevi ve İmge; İzmir: Yakın Kitabevi ve Pan, Mersin: Sokak; Kıbrıs: Işık.
Ayrıca online: İdefix, prefix, dogan kitap, emek kitap, siirden, kitapyurdu.com‘dan edinebileceğiz.

Şendoğan Yazıcı ve Ganu Ganev’in resmi… kapak harika. Değerli arkadaşımız Ganu Ganev’ın harika resmiyle kapak muhteşem olmuş. Şiirden Dergi yokunup tartışılmalı, sonra yine okunmalı.
Bu sayıda da şiir diğer sayılara göre daha fazla.
İlk dosyada Celâl Soycan ve Müesser Yeniay dosya konusu olan “Şiirde Kadın Sesi” konusunu işliyorlar. Celâl Soycan sorunu uzun uzadıya ve eril iktidar üzerinden ele alırken, Müesser Yeniay daha kısa ve vurucu bir yazıyla konuyu işliyor. İkinci dosya farklı ve kışkırtıcı şiirlerin yazarı şairimiz Ogün Kaymak üstüne. Anıl Cihan soruları sordu, Metin Cengiz, Hayri K. Yetik, Şirvan Erciyes,  Kaymak’ın şiirini değerlendirdiler.

Bu sayıda 2017 Şiirden İlk Kitap Ödülü sahibi Tuğçe Tekhanlı dergimizin sorularını yanıtladı. Fatoş Avcısoyu Ruso Tuğçe Tekhanlı’nın şiirlerini değerlendirdi.

Henri Meshonnic’in şiir, ölçü, ritm,anlamın ritmi… vb üstüne yazdığı uzun yazının üçüncüsü ve son bölümü bu sayıda. Kaçıranlar varsa 42 ve 43. sayıları da alarak bu yazıyı tamamlamalı ve okuyup arşive kaldırmalı. Elbette üstüne düşünerek, tartışarak. Çeviri öğretim görevlisi Doçent Nazik Göktaş ve Metin Cengiz’e ait. Şiirin yapısıyla ilgili birçok konuda zihin açıcı birçok konuya açıklık getiriyor Meshonnic.
Sokak Yazıları’nda bu sayıda Celâl Soycan ve Metin Cengiz “Şiir Eleştirisinin Neresindeyiz” konusu üzerinden eleştirimizi, şiir eleştirimizi konuştular. Metin Cengiz’in dergide çok fazla gözüktüğünden ve bunun hoş olmadığından söz edenler oluyor ve bunu bir de yüzüme söylüyorlar. Cemal Süreya’nın çıkardığı dergileri incelesinler, aynı olguyu görecekler. Ha bir de şairlerin bunca kendilerinden memnun, her şeyi hazır bildikleri bir ülkede “yazan vardı da biz mi yazmadık bilader?” diyelim artık, ehrtık hakkaten diyelim.

Şunu da söylemeden geçemeyeceğim, bin bir meşakketle, üstünde günlerce durup yazılarını yayımlanır hale getirdiğimiz bazı arkadaşlar (!) birden kendilerini allamei cihan sanıp bizden uzaklaşıp derken barutlarını bitirip öyle… sonra bize diş bileyip didinip duruyorlar. Sözün yetersiz olduğu yerdeyiz. Ne denir?

Bu sayının şairleri: Percy Bysse Shelley, Niels Hav, Maria do Sameiro Barroso, Rosalia Aleksandrova, Elsa Korneti, Fahredin Shehu, Gülizer, Marisol Bohorquez Godoy, Alina Naiu, Metin Cengiz, Muzaffer Kale, Cafer Yıldırım, Ömer Erdoğan, Zehra Betül, Müesser Yeniay, Elçin Sevgi Suçin (bu şairimize ayrı bir dikkat!), İnan Ulaş Arslanboğan, Tataryen Lokman, Dilek Dilber, Seçil Oğuz, Lokman Kurucu, Ali Tirali, Ogün Kaymak, Tuğçe Tekhanlı, Selenay Kübra Koçer, Büşra Özdirek, Gökhan Pekşen, Selma Cengiz, Onur Koca.

Editörden
Türk şairleri dışarıya açıldıkça, konu üstüne tartışmalar da başladı. Dışardaki imajımızı, ne kadar tanındığımızı ele alan bir dosya da Şiirden Dergisi’nde yayımladık (Temmuz-Ağustos2015, sayı 30. ) Bizim dosyada tartışmaya açtığımız biçimiyle amacımız, dışarıyla bağlantısı olan ya da böyle bir bağlantı kurma potansiyeline sahip kurumlara, şairlere bilgi bakımından yardımcı olmak, yapacaklarını planlamasında yol göstermek idi. Ancak aynı konu özellikle facebookta şiirde tanınmış şairlerce tam bir dedikodu, karaçalma, değersizleştirme üzerinden gündeme getirildi, getiriliyor. Ciddiye alınmayacak bir değerlendirmede ilgili, ilgisiz, sanki orada adı geçenlerin ciddi bağlantısı varmış gibi,  yüze yakın şairin adı verilerek, dışarıya gidip gelenlerden bazıları, özellikle de dergimiz yazar ve şairleri kast edilerek hedef alındı. Facebookta katıldığımız festivallerle ilgili paylaşımlarımız hakarete varan sözlerle yerle yeksan edildi. Aynı kişinin başka bir değerlendirmesinde ise dergimiz ve yayınevimiz yazar ve şairleri sıkı ilişkilerinden dolayı hakaretle anıldı, Türk şiirinin dışarıyla ilişkisi sağlıksız olarak nitelendirildi. Sanırım bu boyundan büyük işlere burnunu sokan, düşmansız rahat edemeyen, şiir diye miir yazan kişinin derdi, kendisinin ilişkisinin sıfır düzeyinde olması.  Bunu anlıyor, ciddiye bile almıyoruz elbette. Ancak dışarıyla bizlerden daha önce bağlantı kurmuş, ciddi bağlantıları olanların meseleyi “kişisel ilişki” olarak değerlendirmeleri anlaşılır değil.

Bu kişisel ilişkiyi yabancı ülkelerde festivallere katılan, yabancı bir dili olan herkes kuruyordur. Ancak sorun herkese karşı aynı davranılmamasında yatıyor. Bunun da tek izahı var: şiire gösterilen ilgi. Ülkemizde şiirinizin sevilmesi, önemli görülmesi dışarda da aynı şeyin olacağının garantisi değil. Sorun şiirinizin evrensel olup olmadığı, yani dışarda karşılığının olup olmamasıdır. Yoksa bu iş ne güzel yüze sahip olmakla, ne iyi dil bilmekle, ne içerde tanınmış olmakla, ne zenginlikle ilgili değil. Festivale katılan diğer şairlerin sizin şiirinizi okuduğunda gösterdiği tepkiyle ilgilidir. Yabancı ülkelerde en çok kitabı yayımlanan biri olarak bunu rahatlıkla söylüyorum. Şiirinizin dışında hiçbir şey sizin şiirlerinizin o ülkelerdeki dergilerde yayımlanmasını veya kitap haline getirilmesini sağlayamaz. Olay şiirinizin okuyanların nezdinde karşılığının olup olmaması meselesidir. Şunu da rahatlıkla söyleyeyim: kitaplarımın yayımlanması için teklif benden değil hep karşıdan geldi. Bence derin şiir yazmaya uğraşılacağına, hayatı yeniden üreten şiir konusunda düşünmeli amacı olan şairler.

 

Bu sayının “Şiir Belleği”nin şairi Ogün Kaymak. Konuşma Anıl Cihan’dan. Yazılar Metin Cengiz, Hayri K. Yetik ve Şirvan Erciyes. 1. dosya ise “Şiirde Kadın Sesi”. Dosya konusunu Celâl Soycan, Metin Cengiz ve Müesser Yeniay yazdılar. Gelecek sayının konusu “Üretken Şiir”.